6 Replies Latest reply on Jan 17, 2022 2:50 AM by JanLeendert Wijkhuijs

Powercenter naar de cloud

user186163 New Member

Hey, wij werken op dit moment met powercenter 10.2.0 en willen onderzoeken of het voor ons als bedrijf nuttig is om Powercenter naar de cloud over te brengen. Ik heb nog niet zoveel informatie hierover, is er iemand die mij duidelijk kan vertellen wat hier de voordelen/nadelen van zijn en wat we precies hiervoor moeten doen. En zijn er grote verschillen met het werken met powercenter in de cloud en het werken met powercenter zoals we nu doen met 10.2.0?

Alvast mijn dank,

Arie Eelsing

Vektis

• 1. Re: Powercenter naar de cloud
          JanLeendert Wijkhuijs Guru

Hoi Arie,

Doordat je je vraag in het Nederlands hebt gesteld zullen hier relatief weinig mensen op reageren.

Om in te gaan op je vraag, wat bedoel je precies met het naar de cloud brengen?
          Je kunt PowerCenter prima draaien in de cloud op bijvoorbeeld een EC2 instance bij AWS.
          Je kunt ook al je logica converteren naar IICS (Informatica Intelligent Cloud Services).

Of het nuttig is voor jullie als bedrijf is van zeer veel factoren afhankelijk en dus zul je daar denk ik niet direct een antwoord op krijgen.
          Draait bijvoorbeeld de andere software ook allemaal in de cloud en draait alleen PowerCenter nog on-premise.

Het werken met PowerCenter in de cloud is in principe hetzelfde als het werken met PowerCenter on-premise.
          Als je PowerCenter in de cloud gaat draaien dan zou ik de clients ook in de cloud gaan draaien omdat dit beveiligings technisch eenvoudiger is.

Met vriendelijke groet,
          Jan Leendert Wijkhuijs.

• 2. Re: Powercenter naar de cloud

Hi Arie,

In aanvulling op mijn vorige antwoord.
            Jullie gebruiken nu nog PowerCenter 10.2 maar die is in principe al EOL (op dit moment is er nog extended support)
            Ik zou zeker proberen te upgraden naar versie 10.4.1 omdat de impact van de Log4j vulnerabilies kleiner is dan voor versie 10.5

Met vriendelijke groet,

Jan Leendert Wijkhuijs.

• 3. Re: Powercenter naar de cloud
              user186163 New Member

Hoi JanLeendert,

dank je voor je mail en sorry voor mijn late reactie.

We hebben het in ons team inderdaad gesproken over het feit dat we met een redelijk ‘oude’versie van Informatica werken dus daar zal ergens de komende tijd wel actie voor ondernomen moeten worden.

Wat Powercenter naar de Cloud betreft is het op dit moment voor mij lastig te zeggen wat ik ermee bedoel omdat ik daar heel weinig van weet wat dat precies inhoudt ivm wat we nu doen. We zijn anderhalf jaar geleden overgestapt van Netezza naar DB2 en Denodo(datavirualisatie). Toen is de vraag gekomen of we met Powercenter ook naar de Cloud zouden moeten gaan en wat dat dan voor gevolgen heeft voor hoe we nu met Powercenter werken. Het is nog niet zo dat alle software al in de cloud draaien maar dat is waarschijnlijk wel de wens.

Ik heb me afgelopen week wel aangemeld voor een 4-tal sessies van Informatica(Tech Talk Webinar Series for PowerCenter Users) waarbij volgens mij ook iets wordt verteld over Powercenter in the Cloud, misschien wordt een en ander dan wat duidelijker.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Gr,

Arie

• 4. Re: Powercenter naar de cloud
                user186163 New Member

Hoi JanLeendert,

zou ik je misschien nog een vraag mogen stellen(op een of andere manier kan ik geen ticket meer inschieten bij support).  Ik ben op dit moment bezig met een mapping waarbij ik een target flatfile moet wegschrijven naar een andere server. Ik wil hier voor de FTP Connection editor in de sessie gebruiken maar het probleeem is dat het bestand dynamisch is, in de mapping wordt bestandsnaam bepaald aan de hand van aantal variabelen en dan weggeschreven via FileName naar een dummy target. Ik weet dus van te voren niet hoe bestandsnaam er precies uit komt te zien, tevens kunnen het ook meerdere bestanden zijn(verschillende periodes). Is dit uberhaupt mogelijk met de FTP Connection editor en zo ja hoe vul ik dan Remote Filename? Ik heb al van alles geprobeerd, met een vaste bestandsnaam is het me wel gelukt om met de FTP een bestand naar andere server te schrijven maar met een dynamische bestandsnaam(en eventueel meerdere bestanden) is me helaas niet gelukt.

Mocht je hier suggesties voor hebben hoor ik  het heel graag van je!

Gr,

Arie

• 5. Re: Powercenter naar de cloud

Hi,

Als jullie gewoon maintenance betalen voor Informatica powercenter dan kunnen read/write contacts die gekoppeld zijn aan jullie "project" een service request loggen bij Informatica GCS dus mogelijk is daar iets veranderd.
                  Ik heb zelf geen ervaring met FTP connecties maar ik zou verwachten dat je in de workflow manager een ftp connectie kunt aanmaken welke je in een sessie kunt kiezen voor een bepaald bestand waarbij de bestandsnaam bepaald zou moeten kunnen worden in de mapping.
                  Ik ben even gaan zoeken maar het schijnt niet zo te werken als ik verwachtte.

Ik kwam wel een KB article tegen.
                  Mogelijk kun je hiermee uit de voeten.

Met vriendelijke groet,
                  Jan Leendert

• 6. Re: Powercenter naar de cloud

Hoi Arie,

Ik heb ervaring met PowerCenter 9.6.1 en 10.2 in de cloud.
                    Bij een klant draaide dit op een EC2 instance bij AWS.
                    We gebruikten daar een "stepstone" server met de client-tooling. Via een mstsc verbinding logden developers aan en konden daar de client-tooling opstarten.
                    Ik denk dat het grootste issue de beveiliging van netwerk verkeer van on-premise naar cloud zal zijn.
                    Dus als de bronsystemen en target systemen in de cloud draaien zou ik zeker PowerCenter naar de cloud brengen.

Met vriendelijke groet,
                    Jan Leendert Wijkhuijs